Social Media ROI – Hotel Napoleon Paris 5.12.2011

Assises2_650x378

I was invited on December 5th by Damien Douani to talk at the Second edition of the  Assise des Medias Sociaux which took place at Hotel Napoleon in Paris.

The discussion was around Social Media ROI. Famous subject ! I always like to say ROI = Return On Ignorance when it comes to social…Here is the discussion that we had, with Odile Roujol, Director of Communication Orange and Roland Tripard, Se Loger:

My view on ROI, more seriously is that the experiment is over (now it’s time to get real value out of social media).  Too often social media is taken on as a stand alone experiment devoid of a  proper value statement and not rooted in the business model or organizational mission. Social media in conflict with corporate culture is doomed to failure. We are at a point where experimentation for the sake
of experimentation is over. Given the economic conditions in which we findourselves, any project proposed without absolutely clear value attached to  it is not only unlikely to get off the ground, but also irresponsible for us as employees to even propose. Hence, the experiment is over. Social media that DOES have an articulated, well grounded value objective has a lot of opportunity. There is an appetite for doing things differently. But work needs to be done to show how it will advance the business’ or organization’s core mission.

Or in French:

L’expérience est terminée (il est maintenant temps d’extracter la valeur réelle des médias sociaux. Trop souvent les médias sociaux sont pris comme un stand alone expérience dépourvue d’une déclaration de valeur propre et ne s’enracine pas dans le business modele
ou dans la mission de l’organisation. Les médias sociaux en conflit avec la culture d’entreprise est vouée à l’échec. Nous sommes à un point où l’expérimentation pour le bien de l’expérimentation est terminée. Compte tenu de la conjoncture économique dans laquelle nous nous trouvons tout projet proposé sans valeur absolument clair est voue a ne jamais voir le jour, et il serait  aussi irresponsable pour nous en tant que salariés meme de le proposer. Ainsi, l’expérience sur les reseaux sociaux doit se terminer. Une strategie reseaux sociaux qui est articule avec un objectif  clair et defini au depart est une vraie opportunite. Il ya un appétit pour travailler différemment. mais un changement doit s’effectuer. Si la question du potentiel des réseaux sociaux d’entreprise n’est plus à démontrer, les questionnements sont plus nombreux quant à la manière d’obtenir sinon un ROI (la notion est très discutée en la matière) tout au moins des bénéfices ou améliorations tangibles et quantifiables.

Conclusion – In French, since this is a French event… :
Lancer un projet de réseau social parce qu’on en perçoit intuitivement la valeur ou parce que des cas d’usages montrent une amélioration significative du travail des collaborateurs est une chose. Mais il vient toujours, et heureusement, un moment où vient le besoin de mesurer tangiblement et objectivement l’activité et l’apport du projet. C’est à la fois indispensable à son pilotage et à la justification de l’investissement consenti en temps, en hommes, en argent.

#innonapo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: